Sep 05 2011

Cairns – Great Barrier Reef

Published by under Geen categorie

Lieve allemaal,

Hier een berichtje uit Australie, Cairns. Donderdag was onze laatste dag in HK. Alie Leenders wilde ons nog even meenemen naar de golfclub bij Discovery Bay. Daar is Hans voor het eerst in zijn leven flink gediscrimineerd, daar aangekomen in ons golfkarretje wilden we plaatsnemen op het terras. Echter kwam al gauw een ober naar ons toe die naar Hans zijn broek en shirt wees. Tja een broek met zakken en een gewoon wit t-shirt kunnen daar echt niet! Gelukkig mochten we toch nog van een lekkere Chineze lunch genieten; met stokjes. Daarna hebben we een flinke wandeling gemaakt vanaf de heuvel van Discovery bay, waar je een prachig uitzicht had op HK. De wandeling bleek goed uitgekozen door Alie, schitterende natuur. Echter toen we de laatste weg-wijs borden waren gepasseerd, raakten we het spoor een beetje bijster. Na een half uur rondjes lopen kwamen we op eenzelfde punt uit. Voor de zekerheid besloten we de bus te pakken. De busschaffeur keek ons enigszins verbaast aan. Wij snapten hem pas toen de bus de hoek omdraaide. Daar was namelijk al het eindstation…

‘S avonds vlogen we naar Australie. Na een turbulente vlucht met veel onweer kwamen we in een zonovergoten Cairns aan. Vanuit het vliegtuig zagen we een schitterende zee met zeer lichtblauwe delen; wat het great barrier reef moest zijn. Zaterdag hebben we het rustig aan gedaan. Lekker bij de lagoon (soort openbaar zwembad) in het zonnetje, met een live bandje op de achtergrond (het was 3 weken festival in Cairns). Ondanks fanatiek insmeren zijn we flink verbrand.

4 September was een dag om nooit te vergeten. Snorkelen in het Great Barrier Reef! Ondanks dat we deze morgen om 7uur de gordijnen van onze hostelkamer openden en het erg bewolkt was (zelfs regen; wat zeer zeldzaam is in deze tijd) maakte het rif met al haar kleuren en verschillende dieren alles meer dan goed. Na ongeveer 2.5uur te hebben gevaren op een grote catamaran kwamen we aan bij ‘Michaelmas Cay’. Waar in Nederland, hagelwit de helderheid van de kleur aangeeft, was dit strand eigenlijk parelwit. Waar het water bij Cairns nog bruin aandeed, ging dit langzaam over van groen, richting donkerblauw waarna het in het rif mooi lichtblauw was. Donkere gebieden in het rif bleken mooie koralen te zijn. Vanaf de catamaran zagen we dat het hele eiland omgeven was door tienduizenden vogels, die hier sporadisch neerstrijken, maar nu wel met heel veel gekomen waren. Soms scheerden ze langs onze hoofden. Onderwater was het pas echt oogverblindend mooi. We hebben onze longen uit ons lijf gesnorkeld om zoveel mogelijk te kunnen zien. Met resultaat, op ons netvlies staan voortaan de ‘green turtle’ en de minimaal 1.5m lange ‘Maori Wrazzle’ gebrand. Vooral deze dieren blijven ons bij. 1 Moment waren Minke en ik alleen aan het snorkelen en zagen we een schildpad rustig op de bodem liggen. Maar in de middag hadden duikers ook een gespot en voerden deze wat zeewier, zodat de schildpad mooie cirkels draaide in het water. Even laten spotten wij samen zelfs een 3e reuze schildpad. Hans heeft zeker 10 min. boven hem gezwommen. Echt zo speciaal!

Morgen gaan we dan de camper ophalen.. benieuwd hoe dat ons zal vergaan!! Het plan is om eerst naar Cape Tribulation af te reizen waarna we onze reis zuidwaarts zullen voortzetten!

Hopelijk loopt daar ook alles op rolletjes! Zijn ook benieuwd hoe het daar gaat. Heel veel groetjes van ons.

p.s. Foto’s wederom op facebook te vinden.

8 responses so far

8 Responses to “Cairns – Great Barrier Reef”

1.   Laura en Jaraon 11 Sep 2011 at 05:59

hoiii!! klinkt goed allemaal hoor :D. over dat snorkelen kunnen wij wel meepraten. de koralen zijn hier ook erg mooi. ik heb 1 keer gedoken en jara heeft zelfs haar duikpedi gehaald! heel veel plezier nog! erg leuk om jullie verhalen te lezen. wij gaan alvast inkopen doen voor de full moon party morgen ;)

2.   Annelies Langedijkon 09 Sep 2011 at 17:36

He Hans en Minke,
    We zijn er weer!!! Fijn te zien dat het met jullie zo goed gaat. Wat geweldig dat snorkelen, en wat heerlijk dat het mooi weer is!! Wat een leuk busje, hoe rijdt ie, en hoe bevalt dat weer?? Links rijden toch?? Ik zou zo wel evenmet jullie willen ruilen. Om het weer dan, want links rijden wordt gevaarlijk met mij aan het stuur!!
    Wij hebben 1 mooie stranddag gehad, zelfs gezwommen in de zee. Heerlijk. Daarna pet-weer, maar wij hebben het heel gezellig en lekker lui genikst!!! Boeken lezen en veel strandwandelingen tussen de buien door!.
    Papa zit aan het vrijdagse biertje!! Mail jullie, dikke x ma

3.   saaron 06 Sep 2011 at 21:17

leuke stukjes schrijven jullie! nu weet ik ook wat een ‘maori wrazzle’ is, haha op google ziet het eruit als een heel raar beest! 1,5 m.! leuk, leuk, leuk! veel plezier met de reis met camper:)! Liefs

4.   Miekeon 06 Sep 2011 at 10:54

Wat leuk om jullie verhalen te lezen. Het is alleen erg moeilijk om voor te stellen, want hier in Nederland is het dus helemaal niet mooi haha! Maar zo te lezen genieten jullie er lekker van en wat gaaf zeg van die reuzeschildpadden. Veel plezier nog en blijf vooral veel berichtjes schrijven! Veel liefs, Mieke

5.   aukjeon 05 Sep 2011 at 19:35

Dag nicht en aanhang daar aan de overkant van de wereld.

Eerste berichten klinken al veelbelovend! Het is maar goed dat je e.e.a op papier zet want over een paar dagen weet je al niet meer wat je allemaal al hebt meegemaakt.
    (hier spreekt een ervaringsdeskundige over 4 weken Brazilië maar wel 30 jaar geleden!)
    Doe voorzichtig met die camper! Leuk om jullie op deze manier te volgen!
    groeten, ook van de rest van de Mousen uit Hoorn

6.   Evaon 05 Sep 2011 at 12:28

Wow! Klinkt echt heel gaaf allemaal! Succes met het ophalen v/d camper en scheur ze hè daarna :P

7.   Elseon 05 Sep 2011 at 11:57

Super vet!! ik ben jaloers! (mail jullie vd week nog even) Dikke x, uit Groningen

8.   Frank Fokuson 05 Sep 2011 at 11:27

Erg gaaf hoor, maid

Trackback URI | Comments RSS

Click on a tab to select how you'd like to leave your comment