Dec 18 2011

De cirkel is rond, koe op het strand (?)..

Published by under Geen categorie

Waar we aan het begin van onze reis in Hong Kong een koe op het strand aantroffen, passeerde een koe ons terwijl we de ondergaande zon bekeken op Koh Lanta, Thailand. Dit (natuurlijk) onder het genot van een cocktail. Nog een paar dagen te gaan, voordat we de 22e terug vliegen naar het koude kikkerlandje..

De laatste weken hebben we doorgebracht in zuidoost Azië. De vlucht vanuit Christchurch ging via 9uur wachten in Sydney naar Singapore: een metropool. Het central business district is gebouwd rondom Marina Bay. In het oog springt een gebouw van 3 luxe flats met er bovenop een soort boot. Dit is het duurste resort ter wereld (5miljard dollar), uit de grond gestampt in 2 jaar en heeft 2500 slaapkamers. Daar hebben wij dus niét geslapen.. Uit het hele centrale gedeelte van de stad blijkt rijkdom, structuur en ambitie. Alle grote multinationals zijn gevestigd in Singapore. De kerst komt eraan dus bij alle winkelketens is het megadruk. Op straat lopen mensen schouder aan schouder, niet zoals het liedje van Guus Meeuwis, maar meer zwetend en schurend. Heerlijk.. Toch kent Singapore ook andere straatbeelden. Zo liepen we de volgende dag o.a. door Little India, Chinatown en Arab town waar ontelbaar veel kraampjes van alles aan de straat aanbieden. Bijzonder hoe deze mensen het hoofd boven water houden. Singapore is een ‘melting’ pot van culturen en religie, waar wij in elk geval van onder de indruk waren.

Sinterklaas avond vierden we bij de starbucks met een goede bak koffie en een chocolade taartje. Heel toevallig hadden we elkaar getrokken met lootjes en zo ontbraken gedichtjes niet. Later zouden we de nachtbus naar Kuala Lumpur nemen en om daar te komen dachten we ‘even’ een taxi aan te houden. Maar om 11 uur ‘s avonds (maandagavond) is het in Singapore niet rustig! Alle taxi’s waren vol en na 15 min proberen zijn we toch maar met het openbaar vervoer richting busstation gegaan. Gelukkig werkte dat ook prima. De busrit en de grensovergang naar Maleisië ging soepel, zo soepel zelfs dat we om 5 uur ‘s nachts midden in de KL stonden, niet wetend waar we waren of wat te doen.. En belaagd werden door tientallen taxi chauffeurs die ons natuurlijk voor zoveel mogelijk geld mee wilden nemen! Niet echt heel plezant. Gelukkig konden we een hotel binnen glippen en kregen we van de receptie een kaartje van KL zodat we in elk geval wisten waar we waren.

Na een paar uurtjes slaap in ons hostel waren we weer opgeladen om Kuala Lumpur te ontdekken. KL is een ramp voor voetgangers, dat merkten we al vrij snel. Straten vol met toeterende auto’s tekenen het straatbeeld. Om snel van A naar B te komen kan je dus maar beter gebruik maken van de monorail of ‘the underground’. KL is een stad waar de verschillen tussen arm en rijk erg groot zijn, zo waan je je tussen de Petronas towers (>450m) met luxe winkelcentra’s en zo loop je weer in de chaos en afval in Chinatown. De stad maakt indruk! Woensdags hadden we een city tour geboekt waarin we 7 hoogtepunten van KL zouden bezoeken. Van tempel tot moskee, van paleis (ondanks armoede bouwde de sultan z’n eigen paleisje recentelijk voor 200€ miljoen) tot Batu Cave. De Batu Cave is een hindoeïstische tempel gebouwd bovenin een grot. 272 Traptreden brengen je (via veel brutale aapjes) naar boven waar de tempel zich bevind. De plek zelf was niet heel spectaculair maar met het uitzicht en de apen een bijzondere plek. De dag werd afgesloten met een dikke onweersbui om de drukkende warmte een beetje te verdrijven.

De volgende ochtend verruilden we de chaos van KL voor de theeplantages op de Cameron Highlands. Natuurlijk arriveerden we niet voordat de buschauffeur ons langs een paar prutstentjes stuurde (gebaseerd op commissie). Ondanks dat Cameron Highlands bekent staat om haar thee, is het niet meer zo pittoresk als dat wij vermoedde. Veel toeristen hebben dit gebied gevonden en de locale bevolking speelt hier handig op in door grote hotels te bouwen. Voor de volgende ochtend reserveerden we plekken in een veel te krappe Jeep (Hans was de enige mét beenruimte, want hij zat voorin), die ons langs de theeplantages, naar het oudste regenwoud ter wereld bracht. Een zeer bekwame Maleisische gids vertelde over de thee en de speciale plantjes in het woud. De plantages (250hectare thee op een geplooide hoogvlakte) zijn schitterend. De thee wordt om de 3 weken geplukt (tegenwoordig gemaaid) door mensen uit Bangladesh en de Philipijnen. Ze verdienen 40 Riggit (10€) per dag en plukken ongeveer 250kg. Maleisiërs willen zelf dit werk al niet meer doen.. Vervolgens betaalden wij in het theehuis een euro voor een kopje thee. Lekker rechtvaardig dus.. Mossy forrest is een regenwoud wat erg nat en mossig is (voor meer informatie, raadpleeg onze gids). Later die dag namen we nog een kijkje in een vlindertuin met ook veel andere beesten. Hans stond nog met zijn voet op een ontsnapte mestkever en Minke hield erg veel afstand van de spinnen. ‘S avonds met 2 andere Nederlanders voor 12 euro totaal bij een Indiër gegeten (cheap), lekker en bovenal erg gezellig.

De volgende dag namen we de bus naar Penang een eiland aan de westkust van Maleisië. Onderweg zagen we eens te meer hoe de mens lekker de natuur aan het verpesten is. Een aantal – met vuilnis overspoelde – riviertjes. De mentaliteit van veel locals is dat wanneer ze afval dumpen, zij een probleem minder hebben. Ook al belasten ze er op lange termijn andere mensen en zichzelf mee.
Na een kapotte airco en een lange busrit kwamen we aan in een druk stadje op Penang (Georgetown) met veel moskees en tempels. Meer dan een tussenstop was het voor ons niet. De volgende dag pakten we de (snel)boot naar Langkawi.

Waar je in Nederland van een ferry verwacht lekker op het dek uit te kunnen waaien, is dat in Maleisië wel andere koek. De Ferry was meer een bus waar je vaste plek hebt en een piep klein raampje, waardoor je nog net de horizon kon zien in geval van zee ziekte… Na ongeveer 3 uur kwamen we aan op Langkawi. Vanwege een evenement op het eiland was alle accommodatie ongeveer volgeboekt en moesten we na 1 nacht verkassen. Achteraf helemaal niet erg want ons tweede hostel stond ongeveer aan het strand en was 3x zo goedkoop (5euro) dan ons eerste stekkie. Op Langkawi hebben we de eerste middag gelijk een scooter gehuurd om’t eiland te verkennen. Minke achterop… Wel zo veilig in het verkeer in Maleisië. We zagen apen, prachtige stranden en een goede onweersbui deed ons nog even schuilen. De volgende dag gingen we eiland hoppen met een longtail bootje. Volgens ons was de motor opgevoerd want we schoten over het water. De bergen/rotsen die uit het blauw/groene water schieten zijn prachtig. Bij een meertje kon je vervolgens zwemmen maar de grote vieze vissen met snorharen die dan op je af komen maakte het niet erg aantrekkelijk. Op het pad hierheen werden we wederom geconfronteerd met hoe slordig de mens soms kan zijn. De apen waren hier werkelijk vermenselijkt- ze drinken de frisdrank uit de weggegooide frisdrankflesjes en als er interessante tassen voorbij komen nemen ze daar ook graag een kijkje in. Grappig maar vooral treurig om te zien. Hierna voerden we nog naar een plaats waar ze sea eagles voeren en langs een prachtig strandje waar we nog even een duik konden nemen. Het waren dus heerlijke dagen op Langkawi met vers fruit (ananas of watermeloen) als lunch en veel zon… Genieten!

Vanuit Langkawi vertrokken we verder noordelijk, richting Krabi (Thailand). Vanuit dit kustplaatsje kun je in Thailand naar alle mooie eilandjes die de westkust te bieden heeft. Wij kozen niet voor het overvolle Koh Phi Phi, maar voor Koh Lanta. Een door toeristen minder ontdekt eiland, wat als groot voordeel met zich meebrengt dat het nog écht goedkoop is (2€ een maaltijd). Daarnaast is het voor ons heel bijzonder om in December op het strand te kunnen liggen, dit moesten we dan ook aan de lijve ondervinden.. Toch kunnen wij niet heel lang stilliggen, dus de eerste dag wederom een scooter gehuurd om lekker op het eiland te scheuren. Aan de west kant van Koh Lanta heb je prachtige stranden en veel groen. Met 30 graden is uitwaaien op de scooter natuurlijk geen overbodige luxe.. Daarnaast is driemaal daags uit eten wel erg wennen, maar ook hier hebben we onze draai in kunnen vinden :p.
Op ons scootertje kwamen we in Old Lanta Village, een mooi dorpje gebouwd op palen. Op de weg terug werden we nog bijna aangevallen door een brutale aap en mochten we nog een olifant voeren (die ‘in dienst is’ bij een tour agency). Ook boekten we nog een tocht met een ‘longtail’ boot naar 4 eilanden rondom Lanta. We werden opgehaald door een Jeep en mochten in de open achterbak plaatsnemen. 2 Anderen moesten ervoor zorgen dat een compressor niet ging schuiven.. Zoiets zul je in Nederland niet snel tegenkomen. Toen we bij het strand aankwamen zagen we een bootje van zo’n 6m lang waar 21 toeristen op mochten klimmen. Niet echt een solide combinatie volgens ons. Daarnaast waren de golven op de Andaman zee dusdanig hoog, dat het soms leek dat het bootje nooit de eilandjes kon halen. De een na de ander werd zeeziek door de schommelingen. Nadat een aantal achterstevoren hadden gegeten zat de sfeer er ‘goed’ in.. Na een intense overtocht mochten we lekker snorkelen in het warme water. Het koraal was mooi, veel kleine visjes en zee-egels. Een paar uur later kwamen we bij Koh Mook. Hier is een zeer speciaal strand, enkel te bereiken door, door een 80m lange grot te zwemmen! Het strand is volledig geïsoleerd van de buitenwereld. De lange grot was helemaal donker doordat er een bocht in de tunnel zit. Eenmaal op het strand, zagen we hoge rotswanden aan alle zijdes. Heel bijzonder. Vervolgens passeerden we met ons fragiele bootje nog een stijle rots met honderden vleermuizen en lunchten we op een mooi goud-geel zandstrand.. Thaise curry hmm. Op zee zag het donkerblauw en dreigend, terwijl op het strand de zon scheen. De terugtocht naar Lanta was heel intens, de golven waren nog een slag hoger en onze gemoedstoestand was tot een kritiek minimum gedaald. Echt veilig voelde we ons namelijk niet. We waren echt opgelucht toen we weer op het strand stonden. De zonsondergang zagen we met een cocktail op het strand. Bijkomen.. Ook de andere Mojito’s later die avond smaakten heerlijk.

Vandaag hebben we niks gedaan..lees:  ontbijten, beach volleybal, boekje lezen, zwemmen, lunchen, Thaise massage (soms best pijnlijk, en door oortrekken is Hans nu half doof), bier drinken etc.. Living to the fullest! Morgen gaan we op naar Bangkok, de eindbestemming van onze 4 maand durende reis. En hoe het daar was.. Dat mogen jullie in’t ‘echt’ aan ons vragen.

We hebben de tijd van ons leven gehad, maar vinden het ook weer heel fijn om straks weer thuis te zijn.

TOT SNEL!!

Liefs Hans en Minke

37 responses so far

37 Responses to “De cirkel is rond, koe op het strand (?)..”

1.   Cheap proxieson 05 Jun 2016 at 07:41

Attractive component to content. I just stumbled upon your site and in accession capital to assert that I
    acquire in fact loved account your weblog posts.
    Any wayy I will be subscribing in your feeds and evn I achievement you get
    right of entry to consistently quickly.

2.   Cindion 06 Jan 2015 at 14:17

Today i spent 300 dollars for platinium roulette system , i hope that i will earn my first money online

3.   mahjong gameon 27 Dec 2014 at 06:22

Amazing blog! Do you have any helpful hints for aspiring writers?
    I’m hoping to start my own website soon but I’m a
    little lost on everything. Would you advise starting with a
    free platform like WordPress or go for a paid option? There are
    so many choices out there that I’m completely confused ..
    Any tips? Cheers!

4.   Florenciaon 17 Oct 2014 at 23:28

This is my first time go to see at here and i am actually happy
    to read everthing at one place.

5.   bus from singapore to klon 11 Oct 2014 at 02:44

I will immediately grab your rss as I can’t to find your
    e-mail subscription link or newsletter service. Do you’ve
    any? Kindly let me recognise so that I may just subscribe.
    Thanks.{bus from singapore to kl|bus from singapore to kuala lumpur|bus to kl\

6.   dropshipon 08 Oct 2014 at 15:13

I’m now not sure where you are getting your info, however good topic.
    I must spend some time finding out more or figuring out more.
    Thank you for excellent info I used to be searching for this information for my mission.

7.   easybook.comon 04 Oct 2014 at 17:07

I’ve been browsing online greater than 3 hours these days, yet I by no means found any fascinating article like yours.

It’s beautiful value enough for me. Personally, if all
    site owners and bloggers made excellent content material as
    you did, the internet can be a lot more useful than ever before.

8.   easybookon 29 Sep 2014 at 01:50

It’s very trouble-free to find out any matter on net as compared to books, as I found
    this post at this web site.

9.   s461114829.onlinehome.fron 29 Sep 2014 at 00:29

Woah! I’m really loving the template/theme of this
    blog. It’s simple, yet effective. A lot of times it’s very hard to get that “perfect balance” between usability and visual appeal.
    I must say that you’ve done a great job with this.

In addition, the blog loads super fast for me
    on Chrome. Superb Blog!

10.   sergiolopezmiro.comon 28 Sep 2014 at 23:51

Greetings from Ohio! I’m bored to death at work so I decided to browse your site on my iphone during lunch break.
    I really like the info you present here and can’t wait to take a look when I
    get home. I’m amazed at how fast your blog loaded on my cell
    phone .. I’m not even using WIFI, just 3G ..
    Anyways, fantastic site!

11.   Latest Afro Beatson 26 Sep 2014 at 11:16

Hi to all, how is everything, I think every one is getting more from this site, and
    your views are fastidious in favor of new visitors.

12.   learnenglish.byexamples.comon 24 Sep 2014 at 18:48

There’s definately a great deal to know about this subject.
    I like all the points you made.

13.   http://vnthihuu.net/on 24 Sep 2014 at 17:33

It’s appropriate time to make some plans for the long run and
    it is time to be happy. I’ve learn this publish and if I may just I
    want to suggest you few attention-grabbing things
    or advice. Maybe you could write next articles relating to this article.
    I desire to learn more issues about it!

14.   bookalicio.uson 24 Sep 2014 at 16:36

There’s definately a lot to learn about this topic. I love all of the points you’ve made.

15.   dnddy.comon 23 Sep 2014 at 12:07

It’s very easy to find out any matter on web as compared to textbooks, as I found this post at this website.

16.   bus from kl to singaporeon 23 Sep 2014 at 11:19

There’s definately a lot to find out about this issue.
    I really like all the points you made.

17.   bus from singapore to gentingon 23 Sep 2014 at 11:19

Hey there! I’ve been reading your blog for a long time now and finally got the courage to go ahead and
    give you a shout out from New Caney Texas! Just wanted to say keep up the good work!

18.   Margaritaon 23 Sep 2014 at 10:17

Greetings from Idaho! I’m bored at work so I decided to browse your
    website on my iphone during lunch break. I enjoy the
    information you provide here and can’t wait to take a look when I
    get home. I’m shocked at how quick your blog loaded on my cell phone ..
    I’m not even using WIFI, just 3G .. Anyhow, very good
    site!

19.   ttooii-ne.tistory.comon 23 Sep 2014 at 09:06

Hello! I could have sworn I’ve visited this blog before but
    after looking at some of the posts I realized it’s new to me.
    Nonetheless, I’m definitely happy I stumbled upon it and
    I’ll be book-marking it and checking back frequently!

20.   www.andrenoack.comon 23 Sep 2014 at 08:56

Howdy! I could have sworn I’ve been to this website before but after browsing through
    many of the articles I realized it’s new to me.

Regardless, I’m definitely delighted I came across
    it and I’ll be bookmarking it and checking back often!

21.   Bus Ticket from Singapore to Malaysiaon 23 Sep 2014 at 05:21

I really like what you guys tend to be up too. This type of clever work and exposure!

Keep up the very good works guys I’ve added you guys to my blogroll.

22.   pangate.comon 22 Sep 2014 at 12:19

I simply couldn’t depart your site before suggesting that I extremely enjoyed
    the standard info a person provide in your visitors? Is gonna be again regularly to inspect new posts

23.   Mileson 22 Sep 2014 at 11:21

What’s up, just wanted to mention, I enjoyed this post. It was funny.
    Keep on posting!

24.   www.kiyah-splashh.comon 22 Sep 2014 at 11:17

I really like what you guys tend to be up too.
    This type of clever work and reporting! Keep up the great works guys I’ve added you guys to my personal blogroll.

25.   http://blog.gwangju2015.kron 22 Sep 2014 at 09:50

Hello! I’ve been reading your website for a while now and finally got the bravery to go ahead
    and give you a shout out from Dallas Tx! Just wanted to say
    keep up the great job!

26.   bus from singapore to KLon 21 Sep 2014 at 16:22

Hello! I could have sworn I’ve been to this blog before but after looking at many of the posts I realized it’s new to me.

Anyhow, I’m certainly pleased I stumbled upon it and I’ll be bookmarking
    it and checking back often!

27.   bus from singapore to malaccaon 21 Sep 2014 at 14:53

What’s up, I check your new stuff like every week.

Your story-telling style is awesome, keep it up!

28.   Towing Softwareon 21 Sep 2014 at 04:43

We have all heard to lock our car doors and don’t leave our keys in the ignition but that won’t prevent your car
    from being stolen. It might steer you on the back roads,
    where you’ll spend hours fluctuating between 60 mph and 30 mph.
    You want to let the thief know that your car has an alarm installed before they try to pry open the doors, pick the locks,
    or break the window.

Feel free to visit my web site … Towing Software

29.   adimsa.com.mxon 20 Sep 2014 at 05:09

I always spent my half an hour to read this weblog’s content every day along
    with a mug of coffee.

30.   www.rightafterthen.comon 20 Sep 2014 at 04:32

Hey there! I’ve been following your weblog for a long time now and finally got the courage to go ahead and give you a shout out from New Caney Tx!
    Just wanted to say keep up the good job!

31.   checksiteinfo.infoon 20 Sep 2014 at 03:33

What’s up, just wanted to tell you, I liked this blog post.
    It was practical. Keep on posting!

32.   Johan & Marcon 19 Dec 2011 at 11:10

Wow, wat gaat de tijd snel. De reis komt dan wel langzaam tot een einde, maar wees verzekerd dat ‘ie voor de rest van je leven in je lichaam en geest genesteld blijft! En dat is wellicht het mooiste wat het oplevert! En – ik vertel het jullie uit eigen ervaring – thuiskomen is ook werkelijk geweldig! Geniet van de eindspurt! Johan & Marc

33.   veraon 18 Dec 2011 at 20:51

Wat een geweldige reis.. en wat fijn om jullie met kerst weer te zien !!
    goeie reis ..
    groet Vera en Marco

34.   aukjeon 18 Dec 2011 at 16:13

ga maar een avond(middag + avond) hele dag + avond organiseren voor allen die jullie foto’s en verhalen willen lezen en bekijken. Mijn hemel wat weer een verhalen. Maar kan me goed voorstellen dat het goed is zo.
    Lekker de winter in! Hopend op een 11…;-)

Nogmaals goede reis terug en tot snel
    groetjes van de Mousen uit Hoorn

35.   Atsje Hoekstraon 18 Dec 2011 at 15:58

Wederom weer een mooi verhaal van jullie belevenissen. Blijf inderdaad nog even genieten van jullie laatste dagen daar, straks wacht ……er ook vast weer iets leuks en uitdagends! Kus, mem

36.   Annelies Langedijkon 18 Dec 2011 at 13:41

Geweldig, wat weer een belevenis.
    Ja joh. 4 maanden, wat een tijd! tot vrijdag. x ma

37.   Elseon 18 Dec 2011 at 13:36

Leuk leuk leuk! Kom maar snel thuis om t allemaal te vertellen en het met foto’s te laten zien :)

Xx Ralph en Else

Trackbacks/Pingbacks

1. bus from singapore to legoland

Trackback URI | Comments RSS

Click on a tab to select how you'd like to leave your comment