Nov 03 2011

Natuurlijk Nieuw Zeeland

Published by under Geen categorie

Natuurlijk Nieuw Zeeland!

Als we onze levensvreugde in temperatuur zouden moeten uitdrukken, dan zouden we nu koken! En koken dat gebeurt hier in Rotorua bijna op elke hoek van de straat. Dit dorp heeft naast zijn inwoners geisers, kokende modderpoelen en veel andere thermische activiteit.

We zijn nu alweer anderhalve week in het prachtige Nieuw Zeeland. We begonnen in Auckland waar we in een goed hostel op ons gemak de stad verkenden. In het Auckland Museum zagen we naast Picasso en Mondriaan de geschiedenis van de Maori cultuur. In de haven van de ‘city of sails’ zagen we extreem veel en grote zeilboten. De volgende dag gingen we voor het eerst met ‘The kiwi-experience’ (een reisorganisatie die ons de komende weken rond rijdt in NZ) mee. Op de Auckland-bridge liepen we vastgeketend naar een bungyjump-platform op 50m hoogte. Best leuk om te zien, maar het bleef bij kijken.. Verder reden we nog naar Devenport waar we een mooi uitzicht hadden over de stad en Fish&Chips aten.

De volgende dag was helemaal dol fijn. We vertrokken uit de stad en reden richting het Noorden waar ‘The bay of Islands’ en ‘cape Reinga’ op ons stonden te wachten. De natuur is hier werkelijk onbeschrijfelijk. Zoveel variatie en alles is groen en bloeit! In Paihia aangekomen gingen we al snel met een bootje de zee op om dolfijnen te spotten bij een van de vele eilanden en baaitjes. Binnen 15 min was het raak.. Een groep van zo’n 30 dolfijnen was bij de boot. Eerst hielden ze zich nog wat rustigs maar al snel begonnen ze met elkaar te dollen en te springen. En wat is er dan fijner om er gewoon tussen de liggen snorkelen..?! We sprongen werkelijk in ons wetsuit en daarna in’t koude water om nog dichterbij te komen. De geluiden die de dolfijnen maakten waren net zoals in een film en soms was het best even schrikken als ze rakelings langs je scheerden! Soms keken ze je ook echt heel lang aan of zwommen op hun rug onder je door.. Je weet gewoon niet waar je kijken moet. Vervolgens voeren we nog naar een prachtig eilandje voor een uitzicht over de Bay of Islands.

Wederom een vroege morgen om naar het meest noordelijke puntje van NZ te rijden. Na een regenwoud te hebben gezien samen met 2 bussen bejaarden (echt bejaard, dus niet 50 o.i.d.) reden we door naar enorme zandduinen waar we met een bodyboard vanaf gleden. Helaas verloor Hans zijn teennagel onderweg naar beneden en kwam in een beekje terecht. Wat wil je ook; een snelheid van 50km/u was geen uitzondering. Bij een strand aan de Pacific Ocean, kromp alles wat kan krimpen, door de kou.. Maar we moesten en zouden een duik nemen! Bij cape Reinga komen de ‘groene’ Abel Tasman zee en de ‘blauwe’ Pacific ocean bij elkaar wat resulteert in op elkaar botsende golven midden op zee, een bijzonder gezicht op een bijzondere plek. De busrit over 90 Mile beach kon er ook nog wel bij.

Nadat we nog een nacht in Paihia en Auckland hadden geslapen vertrokken we in zuidelijke richting. Nouja geslapen: onze Zweedse kamergenoot omschreef de nacht alsof het een dierentuin was in de kamer. Een charmante Fransaise snurkte flink, Hans was weliswaar stil, maar Minke was weer eens de hele nacht aan het schaterlachen.
De busrit bracht ons via slinger weggetjes naar een ruig en dichtbegroeid landschap; Hot Water Beach. Eerst wandelden we naar Cathedral Cove, een doorgang waarbij de zee het zandsteen heeft versleten. Maar waar Hot Water Beach pas echt bekent om staat is haar hete strand.. Bij laag tij kan je 4 uur lang naar ‘hot’ water graven en zo je eigen badje maken. Zo gezegd zo gedaan, met schep en al stonden we op een regenachtig strand. Al snel hadden we wat heet water gevonden en middels een heus kanaal verbonden we ons badje met een andere waarin het water echt te heet was!! Zo zaten we daar (overigens niet alleen) op het strand weg te dampen, wie verzint dat nou.

In Waitomo gingen we een volgend natuurwonder ontdekken. Waitomo staat namelijk bekend om z’n grotten netwerk en Black water raften – ondergronds een rivier afdalen met een grote zwemband en een dik wetsuit. Aangezien er 2 ondergrondse watervallen moesten worden getrotseerd was enige oefening noodzakelijk. Vanaf een steiger een achterwaartse sprong met de zwemband rond de bips, een grappig gezicht. Door een smalle doorgang traden we de grot binnen, je moest goed oppassen dat je je hoofd niet stootte. Daarnaast stond er een sterke stroming, dus een beetje voorzichtig zijn was gewenst. De zaklamp die op de helm was bevestigd mocht zo nu en dan uit, zodat we ‘glow-worms’ konden zien. Wormen die door een een of andere chemische reactie licht geven. Een ware sterrenhemel ontpopte zich. De schachten waren soms nauw (1m) en ook torenhoog (65m), dus de poldertoren had er bijna in gepast.

De komende nacht slapen we nog in Rotorua, waar het wel een beetje stinkt! Vandaag hebben we extra veel geluk, we hebben namelijk van een Deense jongen 2 gratis tickets gekregen voor wild water raften, dit keer bovengronds. Het is de meest extreme graad, met een 7m hoge waterval ertussen. Dus dat belooft wat!

Wanneer we ons volgende verhaal posten, weten jullie dat we dit ook weer overleefd hebben.

Tot de volgende ‘knoop’…

DE FOTO’S zijn er ook al (inclusief ‘t wild water raften van vandaag, we hebben het overleefd)! Sweet As (zoals de Nieuw Zeelanders zouden zeggen), klik op de volgende link:  http://www.mijnalbum.nl/Album=MWPR4ROR

Groetjes Hans en Minke

Mijn locatie Rotorua, Bay Of Plenty, New Zealand.

4 responses so far

4 Responses to “Natuurlijk Nieuw Zeeland”

1.   Atsje Hoekstraon 05 Nov 2011 at 19:50

Wederom….! De foto’s van het raften hebben we even extra goed bekeken, het leek echt spectaculair! In Frankrijk ging het er destijds al redelijk heftig aan toe, weet niet of wij ons deze keer ook hadden laten overhalen??

2.   Evaon 05 Nov 2011 at 11:30

Wow wat supergaaf allemaal! Mooie foto’s ook! :D
    xx

3.   Annelies Langedijkon 04 Nov 2011 at 15:11

He Minke en Hans, wat een fantastisch verhaal.
    Jullie maken heel wat mee!! En wat weer een prachtige foto’s. Jullie reis lijkt steeds mooier te worden. en het was al mooi!! Veel plezier en vooral voorzichtig!! x ma

4.   veraon 04 Nov 2011 at 09:01

tjee, dat beloofd wat die waterval… wel goed je zwemvest omdoen hoor !! Wat een belevenis jullie reis ! groet Marco en Vera

Trackback URI | Comments RSS

Click on a tab to select how you'd like to leave your comment