Oct 19 2011

Sydney to Melbourne

Published by under Geen categorie

Lieve allemaal,

Het is alweer een tijdje geleden en wat hebben we weer veel meegemaakt! Vanaf Byron Bay zijn we afgezakt naar de zuid kust van Australië. We hebben in de afgelopen weken dus een flink stuk gereisd met onze geweldige camperbak!

We reden voornamelijk langs de kust waar we de grote lange stranden langzaam zagen veranderen in een meer rotsige kust. We sliepen en reden langs plekken waarvan de naam soms moeilijk uit te spreken is, omdat het oorspronkelijk Aboriginal plaatsjes zijn (Woolgoolga, Nambucca Heads, Tuncurry, etc.). In Port Macquarie gingen we op bezoek in het koala ziekenhuis, erg schattig om deze echte Australische dieren gevoerd zien worden, en vooral te zien.. Slapen! Onze chill dag zou zijn in Nelson Bay alleen regende het pijpenstelen toen we aankwamen! Gelukkig waren de weergoden met ons zodat we de volgende dag in een heerlijk zonnetje naar verschillende look outs zijn gelopen en ‘s middags zelfs nog op het strand hebben gelegen. Het water was wel wat aan de frisse kant (17gr) maar onder het motto ‘nu we er toch zijn’ (dat we overigens heel vaak zeggen) trotseerden we de kou en genoten van de frisse duik.

De volgende dag stond Sydney alweer op het programma. Het was echt ideaal dat we onze camper bij Dianne van de Velde konden parkeren. Zij past voor een tijd op haar neefje en nichtje die hier wonen. Vanaf de wijk Mossman konden we elke dag heel fijn de Ferry pakken naar de city center. Ideaal! Bovenal omdat we vanaf de Ferry een schitterend uitzicht op de stad hadden, waarbij veel zeilbootjes moesten worden omzeild. Uiteindelijk zijn we 3 dagen in Sydney geweest en hebben ongelofelijk veel gezien. ‘T begon natuurlijk bij het opera house en The Harbour Bridge maar ook het Olympisch park, de wijk Manly, het strand van Bondi (waar The Body-Perfect het enige levensdoel lijkt te zijn) en Kings Cross, waar we in het Heineken Rugby House de wedstrijd NZ – Argentinië keken, en voor $7,- een biertje kochten. In ‘The Rocks’ proefden we een Japanse pannenkoek en in Oxfordstreet, Bananenbrood samen met Dianne. Erg gezellig om een oud-klasgenoot van Hans overzee te ontmoeten. Hans overwon z’n hoogtevrees ook nog door bovenop de Sydney tower te gaan, vanaf hier had je een magnifiek uitzicht over de stad die 4,5 miljoen inwoners telt! Ook waren we weer erg gelukkig met dieren spotten want vanaf Bondi Beach zagen we heel lang walvissen bij de kust en tijdens een hike in Manly nog een kleine slang.. De laatste avond in Sydney zijn we nog naar de noodle night market geweest waar ze in het park tientallen eet tentjes hadden ingericht en we veel verschillende dingen hebben geprobeerd zoals inktvis ringen, Japanse Okonomiaki en natuurlijk noodles; heerlijk.

Ten westen van Sydney liggen de Blue Mountains, een hoogvlakte verscheurd door erosie, wat nu een mooi ruig en groen landschap is. Op het ‘verlanglijstje’ van Minke ontbrak voor de resterende dagen nog de confrontatie met ‘The Brown King': een van de dodelijkste slangen van Australië. En ja die dag tijdens een wandeling met steile afgronden was het zover..Waarschijnlijk schrok de slang net zo van Minke als andersom, waardoor deze een soort aanvallende beweging voorwaarts maakte wat tot gevolg had dat Minke omhoogwaartse bewegingen maakte en vervolgens verstijft achter Hans bleef staan. Het ‘enige’ wat Hans kon uitbrengen was: ‘mag ik de camera even?’, gevoelig als wel meelevend.. ?!

Bij het vertrek uit de Blue Mountains begon het te regenen en was er van uitzicht geen sprake meer (fijn dat we dit voor waren). Gelukkig had Minke deze ochtend een keer niet zoveel gedronken want om 10uur in de ochtend mocht ze een alcoholtest doen.
Een aantal uur later naderden we weer de oostkust van Australië. Het extreem helder blauwe water deed ons menigmaal versteld staan. De bochtige wegen door het heuvelige landschap, brachten ons uiteindelijk in de staat Victoria (redelijk dicht bij Melbourne), maar niet voordat ook Hans een alcoholtest had ondergaan.

In Victoria zagen we voornamelijk.. bos. Totdat we weer de kust bereikte en uitkwamen in Mallacoota, zo groot als Espel maar toch net even anders. Een heerlijk felle zon, een fraai uitzicht met voor de kust grote witte zandbanken met wat groene plantjes en grote pelikanen die zich niet van de wijs lieten brengen door onze verwoede pogingen ze in beweging te brengen.

Afgezien van de koala’s in de eucalyptus bomen begon het landschap Europees aan te doen. Geplooide akkers met veel koetjes en schaapjes. In Port Welshpool sliepen we bij 2 ‘grey nomads’, erg aardige mensen die weliswaar de plank mis sloegen toen ze Minke een zelf gebreide sjaal cadeau deden (foto’s zullen spoedig worden getoond).

Steeds dichter naderen we Melbourne. Net onder deze metropool ligt een klein eilandje (Phillip Island) waar pinguïns in de avond een ‘parade’ naar hun nesten lopen om het kroos te voeren. Die beesten waggelen ontzettend!

Voordat we de camper in Melbourne weer gaan inleveren, hebben we The Great Ocean Road gereden. Na 7 weken mooie kust te hebben gezien verwacht je niet dat iets je nog kan verbazen. Toch stonden we versteld van de schitterende route vlak langs de zee, met veel kronkels en een woeste azuur blauwe zee. Ook de onverwachtse temperatuur van zo’n 27 graden maakte dit een groots afsluiter.

Australië was indrukwekkend! Met zijn ongekende dierenwereld, grootse landschappen, prachtige klimaat en ontspannen mensen.. Een waar plezier om mee te mogen maken.

Met nog een paar dagen Melbourne voor de boeg vliegen we dinsdag 25 okt richting nieuw Zeeland (althans als onze vliegtuig maatschappij dan niet meer staakt .. :p ). Op naar een volgende avontuur!!

4 responses so far

4 Responses to “Sydney to Melbourne”

1.   Annelies Langedijkon 23 Oct 2011 at 09:19

He Lieverds, ik ben er weer. Hehe eerst even lezen hoe het jullie vergaat. Wat een prachtige avonturen beleven jullie! Heb net gebeld naar jullie, lukte niet! Jammer. Goed van je Hans dat je je opwerpt als Minkes beschermengel!! (slang)!
    Wat geweldig he als je zoveel mooie dingen met eigen ogen mag zien!!
    Fijn toch dat jullie reis zo goed verloopt. Tuurlijk heb ik voor jullie gebeden, maar Lourdes zit voor mij niet in het bidden, maar in de mensen. Wat een aardige lieve vriendelijke vrijwilligers, die alles doen om pelgrims uit alle delen van de wereld een prachtige week te geven. Ook hadden we een echte gezellige groep, veel gezien en gedaan. Was geweldig om mee te maken! Voorlopig wel genoeg kerk gehad! Jullie??? haha

2.   Atsje Hoekstraon 19 Oct 2011 at 10:11

Weer schitterende belevenissen! Leuk dat het jezelf weer kan verbazen dat iets wederom weer heel mooi kan zijn!

3.   Marc van der Rieton 19 Oct 2011 at 09:39

Wanneer jullie Nieuw-Zeeland en de rest van de wereld verkennen, willen wij de komende maanden best wel even in Australië op jullie camper passen hoor :p

4.   Liezon 19 Oct 2011 at 08:38

Grote angsten worden overwonnen! Gelukkig is mama een week voor jullie aan t bidden in Lourdes!! xxx

Trackback URI | Comments RSS

Click on a tab to select how you'd like to leave your comment