Oct 05 2011

Weer eens wat anders..

Published by under Geen categorie

Daar zijn we weer!! Met in deze editie alles over hoe je (niet) moet surfen, hoe je geen koala’s kan vinden, hoe een eiland met zand eruit ziet en hoe je wel verwend kan worden!

Allereerst zijn we stijlvol ten onder gegaan tijdens onze eerste surfles in 1770. Een mooi plaatsje aan de kust dat captain Cook in 1770 ook vond en hier voor het eerst voet aan land zette. We waren niet de enige die op het briljante plan waren gekomen om te gaan surfen, door de schoolvakantie moesten we de golven slechts met 33 andere cursisten delen. Toch lukte het ons beide prima (Hans kon een beetje bij Minke afkijken) en bereikten we OP ons surfboard het strand.

De volgende dag verruilde we dit strand voor nog meer zand op Fraser Island. Dit zand eiland heeft aan de oostkust een 125 km lang strand waar strenge verkeersregels gelden. We moesten ook flink doorrijden in de 4×4 (en dus oppassen voor flitsers en vliegtuigen, ja serieus!) om alles in 1 dag te kunnen zien. Na het mooie scheepswrak reden we door naar de champagne Pools waar Hans een verkoelende dompel nam in een met rots afgebakend bad waar de golfen aan de andere kant flink tegen aan beukten. Daarna naar Indian Head waar captain Cook een aboriginal spotte maar wij vooral walvissen zagen. De ene sprong uit het water om te plonzen, anderen waren lekker aan het uitrusten direct onder ‘onze’ rots. Het was schitterend! Na een lunch met wijn en bier verwijderde Minke nog even deskundig een hout splinter uit Hans z’n voet. ‘S middags zwommen we in Eli Creek en Lake McKenzie, helder blauw water met wederom poeder wit zand. De dag was weer eens voorbij voordat we dit konden beseffen.

In een nationaal park waren we uitgenodigd door 2 Aussies om bij hun te komen logeren aan de Sunshine Coast. Helemaal niet zo’n slecht idee, bleek achteraf. Frank & Lynne Short verwenden ons ten top, waren heel gastvrij en lieten ons van alles zien. Wederom liep een poging koala’s spotten in de soep (Frank had ons meegenomen naar Noosa- het Monaco van Australië), maar de pret was er niet minder om. Een prachtig plaatsje met mooie natuur, grote huizen/speedboten en de zon die altijd schijnt! Het afscheid nemen was best lastig omdat we zulke leuke dagen hadden gehad, maar Brisbane stond alweer op ons te wachten.

In Brisbane kwamen we aan met de ferry, want we hadden geen zin om €50 te betalen voor 3 uurtjes parkeren. En om de stad vanaf het water te bekijken is eigenlijk schitterend. We maakten een wandeling uit de Lonely Planet om alle high lights te zien.. Daarna reden we snel weer door, weg uit de drukte van de stad, op naar Tamborine. Op deze flinke heuvel verbleven we bij Marti de Bruyn en zijn gezin. Het was erg interessant om te zien hoe een polder boer hier zijn leven heeft opgebouwd. Op mount tamborine beleefden we ook de eerste regen sinds 3 weken, dat was even schrikken. Gelukkig was er een Nederlands cafeetje waar we ons in het Nederlandse weer tegoed konden doen aan een kroket en poffertjes ;)

De volgende dag in Surfers Paradise zagen we amper surfers maar wel weer het zonnetje. Surfers Paradise is het meest toeristische plekje van de Gold Coast. Het is er bomvol en de hoge flats torenen boven de kustlijn uit. Het is echt apart om te zien dat zoveel mensen zo graag op elkaars lip willen zitten en dat zelfs wanneer in de middag door toedoen van de hoge flats, het strand in schaduw gehuld wordt. We moeten echter wel toegeven dat het heerlijk vertoeven was op dit prachtige strand, met hoge golven, dj op de achtergrond en lekker mensen kijken.  Aan het einde van de middag namen we zelf ook nog even een duik in Coolangetta, iets ten zuiden van SP.

Over onze mislukte klim naar de top van Mount Warning willen we het liever niet hebben.. Want we zijn er weg geregend :p

In Byron Bay hebben we de eerste dag veel gezien; ‘s ochtends op een lokale markt waar vooral Minke lekker kon ‘neuzen’ (=winkelen zonder geld uit te geven). In de middag zijn we vanaf de camping even buiten Byron Bay naar de vuurtoren gelopen. Vanaf de rots zagen we nog een groep dolfijnen en op het meest Oostelijke puntje van australië klapten de golven flink tegen de rotsen. De volgende dag klaarde het weer gelukkig goed op en gingen we los. Het surfen was zwaar door de machtige golven en krachtige stroming maar het was fantastisch! Na een paar uur in het water voelden we onze spieren al goed. En toen kwam het toeval nog even om de hoek kijken; een surfklasje met lompe blauwe boarden kwam aangelopen met warempel Jack Bijsterveldt uit de polder! ‘S avonds zijn we met hem en nog een Nederlandse backpacker lekker in de stad wezen eten en daarna nog een goed biertje gepakt.. Minke reed Hans ‘s avonds veilig naar huis ;)

To be continued….

5 responses so far

5 Responses to “Weer eens wat anders..”

1.   Atsje Hoekstraon 08 Oct 2011 at 15:29

Hebben op YouTube een paar surf filmpjes, locatie Byron Bay, opgezocht en het lijkt ons dat je je daar inderdaad prima kunt vermaken! Zijn benieuwd naar jullie surf kunsten, staan ze al op internet?

2.   aukjeon 05 Oct 2011 at 13:29

Blijft leuk om te volgen wat jullie doen! Bijna té veel om op te noemen.
    Walvissen…zijn ze écht zo groot? Op naar het volgende verslag!! gr. Aukje

3.   Beppe Hendrina en Jitte de Jongon 05 Oct 2011 at 12:29

W at een onderneming dar in het verre Australië. Hier in Mirns is het echt nazomer,dit weekend gaat op Beppe met Jitte even ertussenuit.
    Maar wij hebben hier de laatste weken erg mooi nazomer weer gehad.
    op de fiets is ook niet te versmaden na een wat koel en natte zomer.
    Jullie genieten er maar van deze weken. Ik denk dat Hans straks als een volleerd zeiler weer naar de polder komt. Groetjes en ik heb genoten van deze reisbeschrijving. Beppe Hendrina.

4.   veraon 05 Oct 2011 at 09:34

Klinkt allemaal zo heerlijk relaxt, geniet er maar lekker van !! groet Marco en Vera

5.   Evaon 05 Oct 2011 at 07:47

Aan de andere kant van de wereld toch weer bekenden tegenkomen.. :P Leuk allemaal! xx

Trackback URI | Comments RSS

Click on a tab to select how you'd like to leave your comment